Content & Media Strategy voor Opgevallen
Tijdens mijn Master opleiding Content & Media Strategy heb ik een volledige Content & Media strategie ontwikkelt voor strategisch communicatiebureau Opgevallen.
Om de strategie te kunnen ontwikkelen heb ik Opgevallen volledig geanalyseerd als bedrijf door middel van een Client Company Analysis. Ik heb kwantitatief onderzoek (enquête) en kwalitatief onderzoek gedaan door in te gesprek te gaan met oude, huidige en potentiële klanten. Vanuit alle verkregen informatie heb ik meerdere personas in kaart kunnen brengen met elk hun eigen, passende klantreis. Ook heb ik doelen geformuleerd per fase van de contentmarketing funnel.
Een samenvatting van de Client Company Analysis
Om in kaart te kunnen brengen hoe de huidige content van Opgevallen presteert heb ik een Content Audit uitgevoerd. De analyse van de audit heeft als doel om goede en slechte content te filteren zodat in de toekomst enkel nog gefocust kan worden op content dat kwalitatief sterk is en goed past bij de behoefte van het publiek.
Het ontwikkelen van diverse contentformats, creëren van prototypes én het testen van prototypes zijn ook onderdeel geweest van de creatie van de contentstrategie. Zo heb ik onder andere het format ‘Onze Helden’ ontwikkelt waarin een klant niet alleen in de spotlight gezet wordt, maar tevens kan vertellen hoe zij het samenwerken met Opgevallen als klant hebben ervaring. Voor dit format is een prototype video ontwikkelt en deze is getest bij het publiek van Opgevallen. Om te zorgen dat de content van Opgevallen goed scoort heb ik tevens een SEO- en SEA strategie ontwikkelt en advies gegeven over marketing automation betreffende alle content.
Klein voorbeeld van een van de prototypes in de strategie.
Alle doelen voor de content voor de verschillende fases van de klantreis met daarbij passende KPI’s zijn opgenomen in het Content Dashboard. Op deze manier kan goed door Opgevallen zelf worden bijgehouden hoe het gaat met de opgestelde doelen en de prestaties van geposte content.
Content Dashboard voor Opgevallen inclusief alle fases van de contentmarketing funnel en klantreis. In verband met privacy zijn de daadwerkelijke gegevens niet beschikbaar. Dit voorbeeld is puur om te laten zien wat de inhoud van het gecreëerde dashboard ongeveer is.
Tot slot heb ik voor de ontwikkeling van de strategie een content plan en kalender gemaakt in Asana. Hiermee kunnen de medewerkers van Opgevallen zelf goed bijhouden welke content wanneer en op welk platform gepost kan worden. Tevens kan zo goed worden bijgehouden hoe de content scoort.
Voorbeeld van de content kalender in Asana.
Er valt ontzettend veel te vertellen over de strategie die ik voor Opgevallen heb mogen ontwikkelen. Dit is slecht een kleine greep uit wat ik allemaal heb gedaan om de strategie te realiseren. Mocht je meer willen weten over deze strategie of mijn werkwijze betreffende het creëren van een contentstrategie? Neem dan contact met mij op.
* Omdat de strategie onderdeel is geweest van mijn Master opleiding is alle documentatie in het Engels.